Artikel

The next big thing

Door: | Tijd: ongeveer 2 minuten

Als we over manieren van technologie-gebruik denken blijven we vaak in het heden hangen. Het nieuwe - de wijze waarop technologie in de toekomst kan worden gebruikt - komt vaak niet bij ons naar boven. Toch is er een manier waarop dit zou kunnen en dat is door er op een sociale manier over na te denken. 
 

We zijn sociale dieren. Het mens-zijn impliceert sociaal zijn. Het is via evolutie in onze hersenen gebakken om samen te leven en beïnvloed te worden sociale groepen. 
Wanneer je teruggaat in de geschiedenis zul je zien dat er veel voorbeelden te vinden zijn waarbij technologie wordt geadopteerd om deze gebruiken voor sociale doeleinden.
 

De boekdrukkunst stelde mensen in staat een stuk sneller te communiceren via het geschreven woord. Voor deze technologische uitvinding moest tekst worden verveelvoudigd door deze met de hand te kopiëren. Soms duurde dit jaren. Met de boekdrukkunst omstond een van de eerste vormen van massacommunicatie. 

De eerste telefoon werd niet voor de consument ontwikkeld, maar voor het sneller versturen van telegrammen. Toen het aantal telefoons groeide werden ze in eerste instantie zakelijk gebruikt. Het kwam bij de eerste uitvinders en fabrikanten niet naar boven om telefoonlijnen aan te leggen in woonhuizen.  Pas veel later werd de telefoon opgeëist door de consument. 

Wanneer je de geschiedenis van het internet probeert te onderzoeken, zul je veel artikelen van technische aard vinden. Gek genoeg is deze geschiedenis begonnen door een sociale behoefte. Het begon allemaal met J.C.R. Licklider die gefrustreerd was over het feit dat hij drie verschillende terminals moest gebruiken om te kunnen communiceren. Daarbij moesten er steeds verschillende commando’s worden gebruikt, want iedere terminal sprak zijn eigen taal. Dat moest en kon gemakkelijker en zo ontstond - kort gezegd - het internet. 
Vandaag wordt internet gebruikt voor verschillende doeleinden. Bedrijven gebruiken het veelal om producten te verkopen, maar in eerste instantie werd het gebruikt om te communiceren en zo gaat het nog steeds. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Twitter, Facebook, Youtube en LinkedIn. Stuk voor stuk groot geworden door een sociale behoefte te bevredigen.
 

The next big thing?
Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Wist ik het maar! Dan zou ik het direct maken. Ik heb wel een voorgevoel dat het zal voldoen aan bepaalde sociale behoeften; dat het zal worden gebruikt om te communiceren. Zo is het altijd gegaan.

Meer weten?

Jef de Roode
Neem geheel vrijblijvend contact op met Jef de Roode
Bel ons gerust op (038 - 750 12 62) of gebruik het onderstaande formulier

Kijk verder