Artikel

Beperkt op voorraad

Door: | Tijd: ongeveer 2 minuten

Stel je bedrijf introduceert een fantastisch nieuw product. Alles loopt goed en de marketingafdeling laat potentiële kopers weten dat het product volgende maand in de schappen zal liggen. Vanzelfsprekend voldoende voorradig zodat niemand hoeft te wachten. Iedereen tevreden. Helemaal prima toch?

Of toch helemaal niet? Wie zich de lancering van de iPad nog kan herinneren ziet een heel ander beeld. Lange rijen met mensen die lang wachten. Je kon de iPad natuurlijk ook online bestellen. Helaas wist je daarbij niet precies hoe lang je moest want de voorraad was immers beperkt. 

Wanneer iets gelimiteerd beschikbaar is gaan we er van uit dat het waardevol is. Om deze reden wordt het aantrekkelijk om er eigenaar van te worden. 

Dit blijkt ook uit een onderzoek van Lee en Adewolde uit 1975. Hierbij ging het om koekjes die door proefpersonen op smaak werden getest. De koekjes werden verdeeld over twee schalen. De eerste schaal bevatte tijdens de tests aanzienlijk minder koekjes dan de tweede. Dit resulteerde in een hogere waardering van de koekjes op de eerste schaal, zelfs wanneer dezelfde koekjes op de tweede schaal te vinden waren. 

Deze psychologie kan worden toegepast bij e-commerce websites. Een product dat beperkt op voorraad is, zal als waardevol worden ervaren. 
Hetzelfde geldt ook voor informatieve websites. Moeilijk te verkrijgen informatie - bijvoorbeeld alleen toegankelijk voor bepaalde leden - zal als goed en betrouwbaar worden ervaren.

Meer weten?

Jef de Roode
Neem geheel vrijblijvend contact op met Jef de Roode
Bel ons gerust op (038 - 750 12 62) of gebruik het onderstaande formulier

Kijk verder