Artikel

Door de ogen van je doelgroep

Door: | Tijd: ongeveer 2 minuten

Een vast onderdeel bij de ontwikkeling van interactieve media is het testen van prototypen bij de doelgroep. Een website kan op de tekentafel - als blauwdruk - aan alle doelstellingen voldoen, maar de uit de praktijk zal blijken of die doelstellingen daadwerkelijk worden gehaald. Om deze reden is de inzet van prototypes in een vroeg stadium binnen de ontwikkeling van een (multimediaal) product aan te raden. Zo bespaart men kostbare tijd en zullen doelstellingen sneller worden gehaald.

Hieronder volgen een aantal tips bij het gebruik van protoypes:

Open voor negatieve feedback
Prototypes worden snel in elkaar gezet, zonder veel details, zodat er weinig emotionele binding ontstaat. Op deze manier staan de betrokken partijen meer open voor negatieve feedback en kunnen aanpassingen sneller worden doorgevoerd.

Weet wat je meet
Het is belangrijk vast te stellen welke veranderingen welke resultaten opleveren. Om deze reden kan er maar een onafhankelijke variabele tegelijk worden getest. Bijvoorbeeld: wanneer ik het formaat en de lokatie van een button in een website verander, kan ik niet achterhalen welke aanpassing de snellere reactie van de gebruiker heeft opgeleverd.

Gebruikersdoelgroep
Relevante resultaten vragen om een relevante doelgroep. Daarom zal de gebruikersdoelgroep van een prototype zorgvuldig moeten worden uitgeselecteerd. Een veel gemaakte fout bij websites is dat back-end-users (beheer website) worden ingezet bij het testen van de front-end (gebruik website).

Meer weten?

Jef de Roode
Neem geheel vrijblijvend contact op met Jef de Roode
Bel ons gerust op (038 - 750 12 62) of gebruik het onderstaande formulier

Kijk verder